• Print
  • + Del Side

EDIT24 opkvalificeres med støtte og digitale kurser

Når mobilfilmkonkurrencen for fynske skoleelever, EDIT24, løber af stablen i 2021, bliver det med en håndfuld nye tiltag. Det sker på baggrund af støtte fra Øernes Kunstfond samt en digitalisering af undervisningen. De nye tiltag ses bl.a. i form filmworkshops i webinar-format og i samarbejdet med fynske erhvervsdrivende.

Som følge af den seneste tids smitteudvikling samt myndighedernes restriktioner, vil de filmworkshops EDIT24 udbyder til fynske skolelærere, blive afviklet som webinarer i januar og februar 2021. Ved at afvikle dem digitalt, sikres det, at lærerne som er tilmeldt, fortsat får en grundig introduktion til projektet. Underviserne på de digitale filmworkshops vil give lærerne “hands-on” erfaring med filmproduktion, før lærerne skal undervise eleverne i at skabe en god kortfilm. De ca. 200 deltagende skolelærere kan vælge mellem at blive undervist i animations- og realfilm. Underviserne er den fynske filmklipper Steen Bech, instruktør og manuskriptforfatter Christian Bergstrøm, leder af Klar til Film i Faaborg: Mikael Woelke, animator og kunstner Nana Torp og lyddesigner Ingeborg Okkels.

Øernes Kunstfond
EDIT24 har i en årrække haft et stigende og styrket samarbejde med fynske erhvervsdrivende, især inden for filmundervisning, IT og eventafvikling. I 2021 modtager EDIT24 støtte fra Øernes Kunstfond til at synliggøre og udvide samarbejdet. Desuden støtter fonden opkvalificeringen af de kommende workshops og webinarer i EDIT24.

Årets temaer
I marts måned skal de næsten 4.000 tilmeldte fynske elever i gang med at skabe deres film, og alt efter hvilket klassetrin de går på, er der forskellige temaer de kan vælge imellem, som baggrund for filmen. Et af temaerne er ’det bedste sted’, og her kunne det tænkes at eleverne bliver draget ud af deres klasseværelser, og ud i det fynske landskab og kulturliv. Det er ligeledes en mulighed for eleverne at producere film under temaet ’fake news’, som i dag er mere relevant end nogensinde før. I en tid med en pandemi og et stadig stigende medieudbud, som børn og unge skal begå sig i, er det vigtigt, at eleverne lærer at forholde sig kritisk og analyserende overfor nyheder og generel information, de møder på diverse medieplatforme.