• Print
  • + Del Side

Fra Station Next i Faaborg til store spillefilm for hele Danmark

DIT Peter Bjerggaard er et lyslevende eksempel på, at den fynske fødekæde er stærk. Han har arbejdet sig op fra Film HF og Station Next i Faaborg til at arbejde på spillefilm som KØD & BLOD og BRAKLAND som DIT – et betroet hverv med håndtering af de dyrebare digitale filmoptagelser. Derudover er han klippeassistent.

”Hvis du vil følge filmvejen – skal du flytte til Faaborg”. Sådan lød rådet fra film-valgfagslæreren på Langelands Efterskole, da Peter Bjerggaard i 2012 gik der i 9. klasse. Og sådan blev det. Efter et smut retur i fødebyen Skanderborg for at tage 10. klasse, fulgte han rådet fra filmklipper Steen Bech. Peter Bjerggaard rykkede til Faaborg for at forfølge sin drøm – og blev en del af det fynske filmmiljø. Han tog en HF i film og medier, gik på filmuddannelsen ”Klar til film” på Station Next i Faaborg og var med på ”Teknik Taskforce” på Odense Filmværksted.

”I starten var mit fokus at arbejde som klipper, men efterhånden trak det mere tekniske i mig. Så jeg specialiserede mig som klippeassistent og fandt min niche som DIT – Digital Imaging Technician, som der ikke findes ret mange af i Danmark,” fortæller Peter Bjerggaard.

Forener teknik og kunst
Så siden 2016 har han været klippeassistent og DIT på omkring 25 kortfilm, spillefilm, dokumentarfilm og en enkelt tv-serie. Debuten var kortfilmen SE HVILKEN KLOVN, hvor Peter Bjerggaard var både DIT og klippeassistent. Han har været DIT på spillefilmene KØD & BLOD og BRAKLAND, og senest har han blandt andet været klippeassistent på Anders Morgenthalers tv-serie TRY HARD.

”Jeg har altid været lidt nørdet, lidt en enspænder, og teknologi og computere har altid fascineret mig. Især i jobbet som DIT kan jeg forene det tekniske og nørdede med den kunstneriske proces. Være med til at skabe et kunstnerisk univers og løfte æstetikken i en film, og det nyder jeg,” fortæller Peter Bjerggaard, der i dag er 24 år og bor i Nyborg.

Backup, kvalitetstjek og hjælp til fotografen
Som DIT står man for backup af de værdifulde digitale filmoptagelser – ligesom en data wrangler gør i Hollywood. Men man laver også colorgrading på filmsettet ud fra fotografens ønsker og sørger for kvalitetstjek af samtlige billeder og sikrer metadata, så koderne på de enkelte billeder er rigtige.

”Samtidig er en DIT en mellemmand mellem produktion og postproduktion, så hvis fotografen ønsker at ændre ved billederne, går det igennem mig. En DIT er også et ekstra sæt øjne til kameraafdelingen, og vi hjælper fotografen med at fange alt. Fotografen får måske ikke lige øje på refleksionen i vinduet, men det ser en DIT og kan påpege det,” fortæller Peter Bjerggaard. En anden vigtig opgave er at komprimere dagens filmoptagelser, så fotograf og instruktør kan se optagelserne på en tablet og evaluere dagligt.

Peter Bjerggaard var i 2018 DIT på førsteårsfilmen NØCKEN fra årgang 9 på filmskolen Super8. Her sammen med fotograf Sebastian Bjerregaard. Foto: Anders Brun Richter.

En god DIT er usynlig
Peter Bjerggaard trives i sammenholdet og samarbejdet om at lave et fælles kunstnerisk værk og kan godt lide den lidt usynlige rolle som DIT.

”Det er ligesom god klipning af en film. Hvis klipningen er god, lægger du slet ikke mærke til, at der er blevet klippet. På samme måde lægger du sjældent mærke til DIT’en, selvom han er rigtig god. En god DIT booster ikke sit ego, han er problemløser og får bare tingene til at køre,” siger Peter Bjerggaard.

Som DIT bliver man ikke altid kaldt ind, før optagelserne begynder, men Peter Bjerggaard foretrækker en eller flere forberedelsesdage.

”Så det tekniske fundament for fotografens udtryk kan komme helt på plads. Man får tjekket kabler, løse forbindelser, at skærmene kalibrerer korrekt, og man får helt styr på det endelige leveringsformat.”

Sikrer den bedst mulige tekniske kvalitet
Ifølge Peter Bjerggaard er en DIT’s vigtigste rolle at sikre den bedst mulige tekniske kvalitet i forhold til det udtryk, fotografen gerne vil have.

”Så man skal være skarp på sin tekniske faglighed, hele tiden holde sig opdateret på den nyeste teknologi. Man skal have sans for kvalitetstjek, styr på sin dokumentation, man skal være fleksibel, og man skal selvfølgelig sørge for dataintegritet, så alle optagelser bliver bevaret,” fortæller Peter Bjerggaard.

Det værste er derfor også, hvis nogle optagelser går tabt, og det har Peter Bjerggaard prøvet én gang.

”Det var tilbage i 2018, hvor jeg var lidt for hurtig og ikke fik tjekket ordentligt, om backuppen var taget korrekt, så det gav en ekstra optagelsesdag. Det sker ikke igen,” konstaterer Peter Bjerggaard.

Det fynske filmmiljø er helt særligt
Hverken i Danmark – eller i udlandet kan man blive uddannet DIT, så Peter Bjerggaard er autodidakt. Siden maj 2019 har han dog været i lære som it-supporter i Nyborg Kommune.

”Rigtig mange DIT’s i udlandet har en it-baggrund for at få en større teknisk viden, og jeg har også oplevet, at filmbranchen efterspurgte dokumentation for min it-erfaring, og den får jeg nu.”

”Jeg er færdig til juni næste år, og så vender jeg fuldt tilbage til filmbranchen. Lige nu kan jeg godt arbejde som klippeassistent, fordi det kan foregå i fritiden. Det er sværere som DIT, men fra juni 2021 er jeg helt klar,” siger Peter Bjerggaard.

Om han bliver boende i Nyborg, ved han ikke, men han er 100 procent sikker på, at han bliver på Fyn.

”Det fynske filmmiljø kan virkelig noget – helt fra grundskoleniveau over filmskolen 18Frames til de færdige produkter. Så jeg bliver på Fyn og glæder mig også til fortsat at være en del af FilmFyn, som allerede har givet mig både kompetenceudvikling, netværk og arbejde,” slutter Peter Bjerggaard.


Peter Bjerggaard er en del af FilmFyn Databasen, der har til formål at synliggøre fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder på Fyn. Se Peters profil her.


BLÅ BOG
Peter Bjerggaard er 24 år, født og opvokset i Skanderborg.
Han har en HF i film og medier fra HF & VUC FYN i Faaborg.
Derudover har han taget fritidsuddannelsen ”Klar til film” på Station Next i Faaborg og været en del af talentudviklingsprojektet ”Teknik Taskforce” på Odense Filmværksted.

Pt. er han i lære som IT-supporter i Nyborg Kommune – en uddannelse han afslutter i juni 2021.