• Print
  • + Del Side

Fynsk kostumier med Disney, Marvel og Warner Bros. på kundelisten

Kostumier Marianne Elgaard Bendtsen fra Odense kan et helt særligt håndværk omkring patinering og brug af materialer. Hun er uddannet i London og har været med på kostumeholdet til både SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN, FURY og STAR-WARS. Siden flytningen til Odense har hun primært arbejdet på danske produktioner som TINKA OG KONGESPILLET, FAR TIL FIRE & VIKINGERNE OG SYGEPLEJESKOLEN.

Trods sin forholdsvis unge alder på kun 36 år har den fynske kostumier Marianne Elgaard Bendtsen allerede et imponerende cv. Siden hun i 2009 blev uddannet kostumedesigner fra Wimbledon College of Art i London, har hun været med som textile artist og costume prop maker på film som MALEFICENT, STAR WARS: EPISODE VII – THE FORCE AWAKENS, THE LEGEND OF TARZAN og DUNKIRK.

Filmdebuten var Marvels CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER, hvor hun kort tid efter uddannelse var med som trainee costume maker. Som på langt de fleste store internationale produktioner var der en kæmpe kostumeafdeling, hvor et væld af mennesker med forskellige nicheprofessioner arbejdede sammen om at skabe filmens kostumer og accessories.
”Inden et kostume når foran kameraet til den type produktioner, har det oftest været igennem rigtig mange sæt hænder, på tværs af kostumeafdelingens underafdelinger,” fortæller Marianne Elgaard Bendtsen.

Men hvordan kom en så ung og helt grøn, dansk kostumier så hurtigt med på store internationale produktioner?

”Allerede på 2. år på min uddannelse begyndte jeg at arbejde for kostumedesigner Vin Burnham. Hun var kostumedesigner på mange af mine yndlingsfilm; VINDEN I PILETRÆERNE, DEN UENDELIGE HISTORIE mv., og hende ville jeg rigtig gerne arbejde hos. Så jeg fik fat i hendes e-mailadresse og skrev til hende, hvad der viste sig at være på det helt rigtige tidspunkt. For allerede samme dag skrev hun: ”Jeg har brug for en medarbejder nu. Kan du starte i morgen kl. 12?”

”Naturligvis smed jeg alt, hvad jeg havde i hænderne og sagde ja tak. For sådan en chance får man kun én gang i livet. Så hun blev min mentor, og gennem hende fik jeg et professionelt netværk allerede under min uddannelse, blandt andet kostumelegenden Day Murch, som var med på CAPTAIN AMERICA. Efterfølgende gik det slag i slag, jeg var heldig at ramme ind i hele Disney-bølgen og fik lov til at arbejde sammen med en masse virkelig dygtige mennesker.”

Hør kostumier Marianne Elgaard Bendtsen fortælle om en teksturprøve til hanken på en taske, som hun udformer ud fra “håndarbejdernes bibel”; The Encyclopedia of Needlework af Thérèse de Dillmont.

Dygtige kollegaer
Selv fremhæver hun filmene SNOW WHITE & THE HUNTSMAN og FURY som de to bedste jobs, hun har været på.
”På SNOW WHITE & THE HUNTSMAN fik jeg lov til at møde og arbejde under den Oscar-vindende kostumedesigner Colleen Atwood. På et hold af helt sindssygt dygtige mennesker inden for hver deres niche i produktionens costume prop department, hvor for eksempel læderrustninger og andre accessories bliver til, og det var her, jeg for alvor fik øjnene op for læderarbejde.”

”På FURY blev jeg oplært i patinering på et virkelig højt niveau og fik lov at bo midt i 2. verdenskrig i tre måneder. Det var i den grad et minde for livet med fantastisk dygtige kollegaer.”

Tekstur og nyfortolkning
Netop det høje håndværksmæssige niveau i forhold til patinering af kostumer og materialer er et særkende for Marianne Elgaard Bendtsen. Samtidig nyder hun at arbejde med tekstur i forskellige materialer og nyfortolke gamle teknikker inden for håndarbejde. Teknikker hun ofte finder i bogen ”Encyclopidia of Needlework” – en gammel bog fra 1926, som hun fandt på et marked i Blackpool, da hun boede i London.
”Den er min bibel, og jeg arbejder meget med at tage reference for eksempel fra gamle broderingsteknikker og så overføre dem til læder eller andre materialer”, fortæller Marianne Elgaard Bendtsen.

Marianne Elgaard Bendtsen arbejder meget gerne med læder, som her – Prins Fileas’ krave i TINKAS JULEEVENTYR.

Hun er vild med at arbejde i læder og har blandt andet skabt læderkraven til Prins Fileas i TINKAS JULEEVENTYR. Til samme julekalender stod hun også for patinering og pyntning af Falkes jakke i TINKA OG KONGESPILLET.
”Jeg nyder de der specialopgaver, hvor man får mulighed for at arbejde med detaljer og dyrke det håndværksmæssige, men også hele arbejdet med at manipulere med forskellige materialer, blæse liv i materialet, så det bliver en levende karakter”.

Alt er brugbare materialer
Interessen for kostumer har hun haft helt fra den tidlige barndom, hvor hun fra en meget ung alder syede sit eget meget eksperimenterende tøj – på grænsen til kostumer. Ret hurtigt fandt hun da også ud af, at den virkelige interesse ikke lå i tøjdesign, men netop i kostumer – og specielt i alt det, der ikke kan sys på en symaskine.
Ifølge Marianne Elgaard Bendtsen lærer man som textile artist, at alt er brugbare materialer. Som da hun til Det Kongelige Teaters forestilling på Moesgaard – RØDE ORM – fik til opgave at forme fjerdragten til karakteren YLVA.

”Den er lavet af en blanding af stoffet organza, sugerør, hestehårsrør og så engangsplasticposer, jeg har smeltet og rynket, så det ligner fjer”, forklarer hun.

Stort set alt kan bruges til materialer til kostumer. Til Det Kongelige Teaters forestilling RØDE ORM var Maria Gyllenhoff kostumedesigner, men Marianne Elgaard Bendtsen formede blandt andet fjerdragten til karakteren Ylva – ved hjælp af både organza, sugerør, hestehårsrør og engangsplasticposer.

Skaber magi som hold
Selvom Marianne Elgaard Bendtsen har arbejdet på flere teaterforestillinger, så er film hendes hovedarbejdsområde, og de sidste 12 år er det blevet til 28 film, tv-serier og kortfilm.

Ifølge hende er filmkostumierens vigtigste rolle at understøtte kostumedesignerens og instruktørens vision om at skabe nogle særlige karakterer. Og ikke mindst at få kostumerne til at fungere i en helhed – både teknisk, visuelt og praktisk, så det også fungerer og er behageligt for skuespillerne.

At netop film er hendes hovedfelt, handler om en interesse for film, der blev grundlagt, da hun så EDWARD SAKSEHÅND som barn.

”En magisk film, og det er netop, hvad film kan. Film kan skabe magi og bringe fantasier til live, og for mig er det et privilegie at skabe smukke ting til film sammen med dygtige, dejlige mennesker på et hold – og så i en branche, hvor man får lov at undersøge perioder og se så mange forskellige steder.”

Kostumedesignerens højre hånd
Siden Marianne Elgaard Bendtsen flyttede retur til Danmark for fem år siden, har hun primært arbejdet på danske produktioner. Lige nu arbejder hun som kostumier på næste sæson af SYGEPLEJESKOLEN.
”På en moderne produktion som SYGEPLEJESKOLEN er kostumieren højre hånd for kostumedesigneren, og opgaverne kan være mange såsom at gennemgå manus i forhold til kostumer. Skal en person igennem noget vand, skal vi måske sørge for en våddragt under selve kostumet, måske andre sko.”

”Kommer der statister, skal der måske sørges for kostumer. Tit skal kostumerne også vedligeholdes og repareres undervejs. Trækker det op til regn, eller bliver det hedebølge, skal vi også være forberedt på det. Kort og godt; vi skal være forberedt på at kunne løse enhver situation omkring kostumerne under optagelse,” fortæller Marianne Elgaard Bendtsen.

Det fynske filmmiljø vokser  
At hun med bopæl i Odense er en del af FilmFyn, sætter hun stor pris på.

”De senere år er der kommet både flere og større produktioner her til Fyn, så det er ikke længere så nødvendigt at rejse ud. Samtidig kommer der flere dygtige mennesker til øen”.

”Så som filmhåndværker bliver du en del af et stadigt større netværk med nogle fagligt, dygtige mennesker. Du bliver del af et fællesskab med kollegaer tæt på, som kan bruge hinanden”, slutter Marianne Elgaard Bendtsen.


Marianne Elgaard Bendtsen er en del af FilmFyn Databasen, der har til formål at synliggøre fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder på Fyn. Se Mariannes profil her.


BLÅ BOG
Marianne Elgaard Bendtsen er 36 år, født og opvokset i Allesø og Stige – begge nord for Odense.

Hun har gået på Odense Beklædningsfagskole og TEC på Frederiksberg.

I 2005 flyttede hun til London for at begynde sin uddannelse på Wimbledon School of Art i London. I 2009 var hun færdig med sin bachelor i kostumedesign fra Wimbledon College of Art – University of The Arts – også i London.

Under sin uddannelse havde hun et trainee-job hos den engelske modeskaber Alexander McQueen og arbejdede som kostumeassistent for kostumedesigneren Vin Burnham.

I 2015 flyttede hun tilbage til Danmark, hvor hun siden har boet i Odense.

Ud over sit virke som kostumier, textile artist og costume prop maker i filmindustrien har hun også arbejdet som kostumier til flere teaterforestillinger og undervist på Det Kongelige Teater i teksturdesign/manipulation med udgangspunkt i læderarbejde.

Foto og video: Marianne Elgaard Bendtsen