• Print
  • + Del Side

Jesper fra Tåsinge komponerer musik til det store lærred

Den russiske gyserfilm THE BRIDE, den russiske tv-serie OSKOLKI, SKAMMERENS DATTER II og en lang række kortfilm til ind- og udland som FODBOLDDOMMEREN og BY THE WINTER SEA. Jesper Hansens filmkompositioner spænder vidt. Sidste år flyttede han fra København til Tåsinge, hvor han har bygget et helt nyt studie

Er den udsigt ikke bare inspirerende? Jesper Hansen står og kigger ud ad vinduet i sit nybyggede studie i Skovballe på Tåsinge. På marker, masser af træer og landsbyens gadekær.
Efter i seks år at have delt studie med filmkomponisterne Halfdan E og Jeppe Kaas på Frederiksberg flyttede Jesper Hansen nemlig fra København til det sydlige Tåsinge i 2019.
Her har den 40-årige filmkomponist fået drømmen om sit eget studie opfyldt. Helt som han ønskede sig.
”I København havde jeg valget mellem at betale en dyr husleje, hvis jeg gerne ville have mit eget studie eller sidde lidt trangt sammen med to af Danmarks bedste filmkomponister. Der valgte jeg selvfølgelig det sidste, og Halfdan E og Jeppe Kaas er mine store læremestre, og selvom jeg nu bor på Tåsinge, arbejder jeg stadig sammen med dem begge,” fortæller Jesper Hansen.

Fra symfoniske temaer til dansktop
Han er selvlært pianist og filmkomponist. Siden 2004 har han komponeret filmmusik til kortfilm, spillefilm og tv-serier i både ind- og udland. På cv’et står en lang række kortfilm som FODBOLDDOMMEREN og BY THE WINTER SEA. Jesper Hansen har komponeret musikken til den russiske tv-serie OSKOLKI i 16 afsnit. Sammen med Jeppe Kaas har han komponeret musikken til SKAMMERENS DATTER II, og i samarbejde med Halfdan E komponerede han musikken til Ruslands mest populære film i 2017 – gyserfilmen THE BRIDE – eller NEVESTA, som den hedder på russisk.
”Filmmusik er ikke en genre, og det er enormt spændende ikke at vide, hvad næste projekt er. Den ene dag kan du arbejde med store symfoniske temaer indspillet i Prag med et fuldt symfoniorkester. Den næste dag skriver du en dansktop-sang, en godnat-sang, komponerer jazz, funk eller ambiente klaverstykker. Jeg nyder det hele – måske lige bortset fra latinmusik, som jeg endnu ikke helt har fået taget på” siger Jesper Hansen.

Filmmusik uden facitliste
For ham er filmmusikkens vigtige opgave at indløse instruktørens vision med filmen.
”Filmmusik behøver ikke at være et flot hovedtema for at udføre sin opgave til perfektion. Musik kan være med til at skabe en illusion om en anden verden, den kan skubbe til ting, hjælpe på vej, den kan understrege, og nogle gange er den største kompliment til filmmusik, at publikum slet ikke hørte musikken, da de så filmen. For så har musikken virket efter hensigten,” mener Jesper Hansen.
Han kalder sig selv en nørd i forhold til lyd og musikkens betydning, og han elsker at gå i dybden med, hvad der virker allerbedst for den pågældende film.
”Der er ingen facitliste, og det gør det kun endnu mere interessant. Der er en masse forventninger i forhold til filmmusik. Når noget er uhyggeligt, skal det lyde sådan, men jeg kan godt lide at være nysgerrig på, hvornår man skal tage publikum i hånden og give dem, det de forventer, eller hvornår man kan lade være med at gå med alle konventionerne og i stedet udfordre,” siger Jesper Hansen.

Pak dit ego sammen
Selvom Jesper Hansen også komponerer sin egen musik – og netop er i gang med et album – falder filmmusikken ham lettest.
”Når du er komponist, har du alle muligheder i verden. Som filmkomponist skal din musik passe til noget – til nogle billeder, og det passer bare godt til mig.”
Som filmkomponist ser Jesper Hansen det som nogle af sine vigtigste opgaver; at være en god holdspiller, være disciplineret, at kunne aflevere til tiden og i rette format, og ikke mindst være i stand til at smide sit ego på hylden.
”Det falder mig naturligt at arbejde på et fælles hold med et fælles mål om at skabe det bedste kunstneriske produkt, og i sidste ende bestemmer instruktøren. Også over musikken. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kæmper for min musik og min sag, men som filmkomponist skal du pakke dit ego væk og arbejde for det fælles bedste,” pointerer Jesper Hansen.
Han fortæller om en af sine mange produktioner for det engelske Red Dog Film – BY THE WINTER SEA – fra 2012.
”Filmen handler om de kvinder, der kom ud og arbejdede på gårdene under 2. Verdenskrig, fordi de fleste mænd var i krig. Der fandt vi ud af, at et stykke jazzmusik ville passe bedst under filmens rulletekster, og jeg lavede et stykke musik, der passede så godt til filmen, så producenten i sidste ende valgte at købe et stykke kendt jazzmusik i stedet for at bruge mit. Det var lærdom på den hårde måde, men der lærte jeg virkelig noget om ego,” fortæller Jesper Hansen.

Så tidligt i proces som muligt
Som filmkomponist kommer man tit først på opgaven, når hele filmen er optaget og også tit klippet sammen. Men ved faste samarbejdspartnere er man ofte i løbende dialog, og jo tidligere, man som filmkomponist kommer ind, jo bedre, mener Jesper Hansen.
”Filmmusik er ikke en lineær proces, så jo før jo bedre – og helst i et tæt samarbejde med instruktøren, som har den kunstneriske vision, musikken skal spille sammen med.”
Lige nu arbejder Jesper Hansen blandt andet på at komponere musik til Abbi Moreno og Jesper Quistgaards kortfilm DANIEL RYE – VEJEN HJEM, om fotografen Daniel Ryes hjemkomst efter fangenskabet hos Islamisk Stat i Syrien. Bag filmen står det fynske produktionsselskab Goodwill, som Jesper Hansen har arbejdet tæt sammen med i en årrække.

Begejstret for FilmFyn
Med flytningen til Tåsinge håber Jesper Hansen at udvide sine aktiviteter på Fyn, og han er meget begejstret for FilmFyn.
”Jeg er positivt overrasket over, hvor inkluderende FilmFyn har været, lige fra starten, hvor vi flyttede herned sidste år. Jeg føler mig særlig. Jeg føler mig set, godt modtaget, og jeg er meget begejstret over den måde, FilmFyn sætter os fynske filmhåndværkere sammen, så vi får skabt nogle gode relationer.”
”Samtidig har jeg store forventninger til FilmFyns fokus på ikke blot at få filmproduktioner til Fyn, men at der også skal bruges fynske filmhåndværkere. Så på sigt håber jeg da at komme med på nogle af FilmFyns produktioner”, slutter Jesper Hansen.

 


Jesper Hansen er en del af FilmFyn Databasen, der har til formål at synliggøre fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder på Fyn. Se Jespers profil her.


 

BLÅ BOG
Jesper Hansen er 40 år og født i Ringkøbing. Han er student fra Ringkøbing Gymnasium og har gået på Vestbirk Musikhøjskole. Han har arbejdet som sælger hos klaver- og flygelbutikken Juhl-Sørensen i Aarhus, været ansat på Vallekilde Højskole og har taget diplomuddannelsen i Music Management fra Aarhus Musikkonservatorium.

I 2013 stiftede han pladeselskabet PlantSounds sammen med Halfdan E. Selskabet udgiver primært dansk filmmusik.

Siden 2013 bestyrelsesmedlem i BFM – Brancheklubben for Film- og Mediekomponister.
Siden 2013 Komitemedlem i ECSA – European Composers and Songwriters Alliance.
Siden 2015 bestyrelsesmedlem i DJBFA – Danmarks største komponistforening.

I 2018 stiftede han Dansk Filmmusik-Arkiv med støtte fra Kulturministeriet, hvor han siden har indsamlet og indekseret dansk filmmusik fra perioden 1931-2000.

Flittig brugt musikekspert i forskellige medier. Er blandt andet gæstevært i Filmharmonikerne på P2.


I videoen ses optagelserne til lydsiden af Jesper Quistgaards “Sværvægter” fra 2014, med Jesper Hansen som komponist.