• Print
  • + Del Side

Mads Mikkelsen kaster stjernestøv over festlig repremiere på “De grønne slagtere” i Faaborg

Mads Mikkelsen gæster Faaborg til FilmFyns festpremiere på “De grønne slagtere” i det nyrenoverede Helios Film- og Kulturhus på søndag d. 30. oktober kl. 19

Som den store finale på en weekend fyldt med festlige aktiviteter til fejring af genindvielsen af Helios Film- og Kulturhus har FilmFyn i samarbejde med filmproduktionsselskabet M&M Productions og Faaborg-Midtfyn Kommune arrangeret en festpremiere på “De grønne slagtere”.

Søndag d. 30 oktober kl. 19 rulles den røde løber ud for en af dansk films helt store internationale stjerner Mads Mikkelsen. Filmens producer, Tivi Magnusson, gæster ligeledes premieren. “De grønne slagtere” bliver den første spillefilm, der ruller over lærredet i den nyrenoverede biografsal for en række indbudte gæster. For de hurtige er der dog stadig et mindre antal billetter til salg via Helios biografwebsite: www.heliosteatret.dk

 

En film, der går hånd i hånd med FilmFyns etablering i 2003.
Det er ikke tilfældigt, at det er “De grønne slagtere” der får repremiere i det nye Helios film- og Kulturhus. Filmen markerer nemlig også startskuddet til FilmFyns etablering i 2003.

I den anledning har FilmFyn bedt filmskribent Christian Monggaard reflektere over tiden omkring optagelsene, der startede i en slagterbutik i Priorensgade i Faaborg i 2002 og siden har udviklet sig til, at FilmFyn nu eksisterer på 13. år og har investeret i mere 75 store film og tv-produktioner, som er optaget på Fyn, Ærø og Langeland.

Læs for første gang Christian Monggaards historie i sin fulde længde her:

 

dgs_helios_rolfkonow
Foto: © Rolf Konow

I en slagterbutik i Faaborg

Af Christian Monggaard

”Det er virkeligheden plus 10 procent,” sagde instruktøren Anders Thomas Jensen, da jeg sammen med en håndfuld andre pressefolk i efteråret 2002 besøgte optagelserne af De grønne slagtere i Faaborg på Fyn. Vi stod i Priorensgade midt i byen og kiggede på facaden af en slagterbutik. Over døren hang et stenrelief af et slagtet og pillet fjerkræ, og to skilte fortalte, at her solgte man kød og flæsk. Det kunne for så vidt godt have været en rigtig slagterbutik i en rigtig dansk provinsby, men der var alligevel noget aparte og stiliseret over hele butikkens udtryk, som var lagt i hænderne på scenograf Mia Steensgaard.

Det var netop en højnet udgave af virkeligheden, og sammen med filmfotograf Sebastian Blenkov sørgede Mia Steensgaard for de ekstra procent, instruktøren talte om, og som var med til at gøre De grønne slagtere til en forfriskende og noget usædvanlig filmoplevelse. Resultatet var så vellykket, at de tre – Jensen, Blenkov og Steensgaard – fortsatte samarbejdet på instruktørens to efterfølgende film, Adams æbler og Mænd og høns, der også er optaget på Sydfyn med støtte fra FilmFyn, og hvor stiliseringen og det skæve og, ja, groteske univers kun er blevet mere udtalt.

Det var ikke meget, Anders Thomas Jensen og hans producent, Kim Magnusson fra M&M Productions, ville fortælle om Jensens blot anden spillefilm, men frem kom det dog, at den handlede om slagtersvendene Svend (Mads Mikkelsen) og Bjarne (Nikolaj Lie Kaas), som åbner deres egen slagterbutik, fordi de er trætte af deres brovtende og bedrevidende chef (Ole Thestrup). Til at begynde med går det ikke så godt for parret, men pludselig får de succes – måske på grund af det kød, de sælger, måske på grund af Svends ærlige marinade.

Begejstrede borgere
Har man set De grønne slagtere, kender man selvfølgelig alle filmens hemmeligheder – det er marinaden, der gør forskellen – men dengang var det vigtigt, at der ikke kom for meget frem: Om Svends noget iøjnefaldende frisure, hvorfor han blev kaldt ’Svend Sved’, at Bjarne har en udviklingshæmmet tvillingebror, Eigil, og at Svend først ved et uheld slår en elektriker ihjel i slagterbutikkens fryserum, siden bevidst myrder sin ekskæreste (Bodil Jørgensen), byens ejendomsmægler, Hus-Hans (Nicolas Bro), og flere andre, inden han parterer, marinerer og sælger dem som ’kylleryller’ til byens øvrige, begejstrede borgere.

Det lyder tosset, og det er det også – ikke mindst på grund af Anders Thomas Jensens sans for vittige, mindeværdige replikker. Men under den kulørte overflade fortæller De grønne slagtere, ja, alle instruktørens fire film, inklusive debutfilmen, Blinkende lygter, faktisk rørende og oprigtige historier om outsidere, der forsøger at finde et sted at holde til og nogle mennesker at holde af, som også kan holde af dem. Svend angler efter kærlighed og anerkendelse og har udviklet et konfliktsøgende væsen, der gør ham svær at være i stue med. Og Bjarne kæmper med en ødelæggende tragedie i sin fortid, hvorfor han brutalt skubber alle fra sig.

Humoren, ironien og stiliseringen i Jensens film holder sentimentaliteten og melodramaet på afstand, men det skjuler ikke, at instruktøren er en romantiker, der tror på værdien af venskaber og de sammenbragte og mere eller mindre aparte og dysfunktionelle, men også uundværlige familier, han med fantasi og originalitet portrætterer. Og det gælder, hvad enten de som i De grønne slagtere består af et par morderiske slagtere, af en sindssyg præst, en voldtægtsforbryder og en nynazist som i Adams æbler, eller af en flok halvbrødre med den samme far og forskellige dyremødre som i Mænd & høns.

Efter svensk forbillede
De grønne slagtere endte med at blive en succes i biograferne, og den markerede samtidig grundlæggelsen af den regionale filmfond, FilmFyn. Aftenen før pressens besøg i Faaborg fik fonden nemlig den endelige velsignelse af økonomiudvalget i Fyns Amt. Det betød godt nok, at fonden ikke kunne nå at støtte filmen, men fordi en af kommunerne bag FilmFyn, Faaborg Kommune, smed et par millioner på bordet, blev en række af udendørsscenerne alligevel optaget i byen.

Tanken bag FilmFyn var, fortalte repræsentanter fra kommunen og arbejdsgruppen bag filmfonden, der blev etableret efter svensk forbillede, at den skulle skabe nye arbejdspladser i området, løfte uddannelsesområdet og gøre regionen mere attraktiv for erhvervslivet. Også for filmproducenterne var fordelene mange, ud over selve støttekronerne, forklarede Kim Magnussen, der dengang tillige var formand for Producentforeningen: ”Logistikken er 40 gange bedre end at skulle tage til f.eks. Trollhättan (regional filmfond i ved Göteborg, red.). Det tager kun halvanden-to timer at komme til København, og miljømæssigt favner Fyn bredt. Her er alt lige fra storbymiljø og øer til den mindste flække, og på Langeland er der klitter.”

Det er otte fynske kommuner, der sammen med Fionia Fonden og TV 2 i dag ejer FilmFyn, og fonden – der havde ca. 14 millioner at gøre godt med i 2015 og regner med lidt mere i år – er finansieret af kommunale, regionale og statslige penge. Og i løbet af de 14 år, der er gået siden etableringen af FilmFyn, er der blevet produceret utallige film og tv-serier på Fyn, alt fra Niels Arden Oplevs Drømmen og Susanne Biers Oscarvindende Hævnen – med manuskript af Anders Thomas Jensen – til Arvingerne og 1864. Senest har Casper Christensen og Frank Hvam henlagt en del af optagelserne til deres nye film, Dan-Dream, til blandt andet Assens, Svendborg og Faaborg.

Under ledelse af Bo Damgaard står FilmFyn også bag eller støtter en lang række filmfaglige tiltag: Fra den alternative filmskole 18 Frames og en manuskriptuddannelse på Syddansk Universitet til foredrag, udstillinger og årlige arrangementer som Svend – Danmarks Film- og Kulturdage.

Og det hele begyndte så at sige i en slagterbutik i Faaborg.

—————————————————————————————————-

For yderligere information om søndagens festpremiere, kontakt:
Julie Linn Milling
FilmFyn
mobil: 60485441
julie@filmfyn.dk