• Print
  • + Del Side

Nanna fra Odense er filmbranchens fynske blæksprutte

For at tiltrække flere hænder til de mange filmproduktioner på Fyn har FilmFyn og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense søsat et nyt filmvalgfag på serviceøkonomuddannelsen. En af eleverne på første hold var Nanna Brandt Rishave, der siden 2013 har været med som runner på en lang række spillefilm optaget på Fyn. Hun er ikke i tvivl – det nye valgfag skal nok få flere til at søge mod filmbranchen.

Helt siden 4. klasse, da klasselærer Rolf Koefoed-Nielsen satte eleverne til at lave en film om mobning med små videokameraer, har Nanna Brandt Rishave været bidt af film. Siden kom hun med samme lærers hjælp i erhvervspraktik i 8. klasse på spillefilmen BRODERSKAB. Der mødte hun rekvisitør Christina Kallan, som fra første færd kunne se, at Nanna Brandt Rishave havde et helt særligt talent for at være runner.

”Som runner handler det primært om at opvarte de andre på settet, sørge for, at alle har det godt. At kaffen er der, maden er der. Batterierne, de sorte affaldssække, at skuespillerne bliver hentet og bragt. I det hele taget servicere, agere blæksprutte og hjælpe til, hvor der er brug for det, og så skal du ikke være bange for at tage fat. Gør du det samtidig med et smil og en dårlig joke i ærmet, går det hele meget nemmere,” fortæller Nanna Brandt Rishave.

”I praktikken på BRODERSKAB fik jeg blandt andet lov til at hjælpe Christina Kallan, og hun må have set noget i mig, for da praktikken var slut, sagde hun til mig; når du er færdig på gymnasiet, så ringer du.”

27 år og allerede med på 15 spillefilm
Da gymnasiet var vel overstået, greb Nanna Brandt Rishave telefonen, og allerede tre dage efter studenterfesten startede hun på sit første rigtige runnerjob på Niels Arden Oplevs KAPGANG. Siden gik det slag i slag med blandt andet tv-serien 1864, Susanne Biers EN CHANCE TIL og Ask Hasselbachs ANTBOY 3.
Trods sine kun 27 år har Nanna Brandt Rishave allerede været med som runner og produktionsassistent på 15 spillefilm, et par kortfilm og to tv-serier.

”De fleste begynder jo med kortfilm, men jeg har været heldig at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, og så har jeg gjort et positivt indtryk, fået nogle gode kontakter og fået lov til at være med på en masse spillefilm.”

”I mit seneste job på Søren Kragh-Jacobsens spillefilm LILLE SOMMERFUGL var jeg både runner, statistkoordinator og locationmanager, hvor jeg både skulle have styr på skilte, vejafspærringer og holde mig gode venner med damen, der boede ovenpå kroen, hvor vi filmede”.

Her ses Nanna Brandt Rishave in action som runner på henholdsvis LILLE SOMMERFUGL, BATTLE og 1864, hvor Nanna var med på sidstnævnte efter gymnasiet. På billedet til højre er hun på vej til at støvsuge minibussen, som skuespillerne blev kørt rundt i under optagelserne til 1864. 

På skolebænken med film som valgfag
Trods de mange jobtilbud valgte Nanna Brandt Rishave alligevel at starte på serviceøkonomuddannelsen sidste år på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense.
”Jeg kunne godt tænke mig at få et stykke papir på, det jeg kan og samtidig få noget mere teori og viden om service,” siger Nanna Brandt Rishave.

Med sin interesse for filmbranchen lå det lige til højrebenet, at hun skulle være med på det første hold på UCL med valgfaget ”Film i oplevelsesøkonomien”. Et filmvalghold stiftet af UCL og FilmFyn i fællesskab for at skabe flere hænder til den voksende filmproduktion på Fyn – inden for blandt andet planlægning, organisering og koordinering.

I det nye valgfag kommer de studerende med ind i filmuniverset – fra planlægning til koordinering af de produktionstekniske overvejelser. Via virksomhedsbesøg, gæsteoplæg, masterclasses og praktiske filmøvelser kan de studerende nørde lidt i filmbranchen, og forhåbentlig får nogle af dem så lyst til en karriere inden for filmproduktion.

Selvom valgholdet blev hårdt ramt af corona, så både en hel eftermiddag på et filmset og daglige, fysiske masterclasses med folk fra filmbranchen blev aflyst efter tre dage, og holdet i stedet måtte overgå til onlineundervisning, mener Nanna Brandt Rishave alligevel, at valgholdet var en succes.

”Valgholdet giver klart en bedre forståelse for, hvad det egentlig kræver at lave film, fordi man får viden om arbejdsprocessen på en filmproduktion. De studerende får øjnene op for, at det at lave film er så meget mere end selve det, du ser på filmlærredet, og de finder ud af, at filmproduktion faktisk kan være noget, man kan leve af.”

En fuld produktionsplan som afsluttende opgave
Valgholdet var et tre-ugers intensivt forløb, hvor der ud over tre fysiske oplæg fra producer Cecilie Ellegaard Jensen, producerassistent Signe Fejer, FilmFyn-direktør Klaus Hansen og manuskriptforfatter Pernille Hyllegaard blandt andet også skulle laves en afsluttende opgave med både en fuld produktionsplan og et dagsprogram til en kortfilm.

”Vi skulle forholde os til alt; hvor mange statister, hvilken kirke skal der optages i, hvor mange skal vi have i crewet. Hvad med budget, leje af udstyr, og hvad skal vi være opmærksom på omkring rettigheder i forhold til musik. Vi kom hele vejen rundt, og i min gruppe pegede vi endda på, hvilke skuespillere vi mente, der skulle bruges i de forskellige roller.”

Bygger bro mellem branche og skole
Nanna Brandt Rishave er da heller ikke i tvivl om, at filmvalgholdet kan være med til at skaffe flere filmmedarbejdere på Fyn.

”Valgholdet giver en masse viden om filmbranchen, og der bliver gjort et kæmpe stykke arbejde for at få folk fra filmbranchen med som oplægsholdere, så valgholdet bygger bro mellem filmbranchen og skolen. Selvom det selvfølgelig var ærgerligt, at vi på grund af corona ikke kom ud på filmsettet og ikke fik så mange oplægsholdere, fik vi studerende alligevel nogle kontakter.”

”Netop kontakter er afgørende, hvis man skal ind i filmbranchen – uden kontakter kan det være rigtig vanskeligt at få foden indenfor.”

Selv mener Nanna Brandt Rishave ikke, at hun var kommet ind i filmbranchen, hvis det ikke havde været for folkeskolelæreren Rolf Koefoed-Nielsen, rekvisitør Christina Kallan og produktionsleder Kir Laustsen, som hun mødte på 1864. Eller for FilmFyn for den sags skyld.

”Det er på grund af FilmFyn, at jeg laver film, så jeg tror ikke, jeg havde været i filmbranchen uden FilmFyn.”

Masser af sjove oplevelser
Hun håber, at nogle af hendes medstuderende får lyst til at gå filmvejen, så de kan få lige så mange oplevelser, som hun allerede selv har haft. Som da hun var med til at omdanne diskoteket Crazy Daisy i Svendborg til en stribklub til EN CHANCE TIL. Eller da hun stod midt på Langelandsbroen i stiv blæst og snevejr og lavede toast til skuespillere og crewet i samme film. Da hun drønede rundt på Det Kongelige Teater for at indfange forsvundne balletdansere under optagelserne til DE STANDHAFTIGE. Eller da hun fik sin filmdebut som DJ i tre sekunder i KØD OG BLOD.

”Det er noget helt specielt at lave film. Det kan godt være, man er nederst i hierarkiet som runner, men på en filmproduktion er der brug for alle, og hele det samspil mellem de andre på holdet, det at være med til at skabe noget magi, kan jeg bare rigtig godt lide. Der bliver også et helt særligt sammenhold, for når man er sammen 10-12 timer om dagen, bliver man som en lille familie,” slutter Nanna Brandt Rishave.


Nanna Brandt Rishave er en del af FilmFyn Databasen, der har til formål at synliggøre fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder på Fyn. Se Nannas profil her.


BLÅ BOG
Nanna Brandt Rishave er 27 år, født i Roskilde, men opvokset i Svendborg.

Hun er student fra Svendborg Gymnasium.

Hun har gået på Aalborg Sportshøjskole, arbejdet som skiguide, solgt vafler på toppen af et canadisk bjerg og arbejdet som tjenerinde i Rottefælderevyen og som piccoline på både Aalborg og Odense Teater.

Pt. er hun ved at uddanne sig som serviceøkonom med speciale i event på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense. Hun afslutter uddannelsen i januar 2021.