• Print
  • + Del Side

Ny erhvervsalliance skal bringe Danmark i front indenfor digitalt visuelt indhold

Dansk, digital indholdsproduktion skal være en vækstindustri. I dag fremlægger alliancen, kaldet Vision Denmark, vejen dertil i en ny strategi, der skal skabe 2500 nye arbejdspladser og øge omsætningen med 3,8 mia. kr. i den digitale visuelle industri – bl.a. ved at tiltrække 1 mia. kr. i udenlandske investeringer.

Strategien præsenteres netop nu for erhvervsminister Brian Mikkelsen og hele den digitale visuelle industri ved et summit hos Nordisk Film i Valby med flere end 100 repræsentanter fra dansk film, tv, animation, spil og XR.

Vision Denmark er etableret af organisationerne Interactive DenmarkProducentforeningenFilmby AarhusDen Vestdanske FilmpuljeCopenhagen Film FundFilmFyn og The Animation Workshop/VIA University College.

Bag strategiens udvikling og ambitioner står også mere end 50 private brancherepræsentanter inklusive virksomhedsledere, investorer og eksperter fra andre digitale virksomheder.

Målsætningen er øget omsætning og kapacitet

Alliancens centrale målsætninger er blandt andet at øge omsætningen med 3,8 mia. kr., skabe 2500 nye arbejdspladser og uddanne og kompetenceløfte 3.000 personer til at arbejde i den digitale visuelle industri og beslægtede industrier.

Danmark har mere end 100 års erfaring med at skabe visuel historiefortælling og digitale oplevelser som f.eks. spillefilm, tv, drama og computerspil. Det giver os et unikt afsæt til at forbinde danske producenter med 7,5 mia. kunder over hele kloden, som brændende efterspørger visuelt indhold på deres små og store skærme. Vision Denmark vil forstærke branchen med ny viden, netværk, uddannelse og internationalt udsyn, og forene alle visuelle producenter i Danmark med andre brancher og nye teknologier,” udtaler Jan Neiiendam fra Vision Denmark.

En strategi for hele Danmark

Ambitionen er, at Danmark bliver et kraftcenter for digital visuel vækst. Et sted, hvor de mest originale idéer og produktioner skabes, opdages, hyldes og sælges til resten af verden. På FilmFyn glæder Bo Damgaard sig over at initiativgruppens store, længerevarende arbejde, nu endelig præsenteres:

At fortælle historier foregår jo ikke bare i biografen, på tv og i romaner. Der bliver også fortalt digitale historer i venteværelset, når patienter skal fjernopereres, når man skal lege smed i jernalderen i Ribe Vikingecenter med VR-brillen på“,  siger Bo Damgaard og fortsætter: “Specielt Region Midtjylland og Hovedstadsområdet er langt fremme mht. den visuelle digitale udvikling, hvor brancherne kan løfte hinanden – og det skal vi også være på Fyn og i Region Syddanmark!”

Vision Denmark inviterer i den kommende tid flere private og offentlige partnere til at indgå i og samarbejde med alliancen.

Læs mere og download den fulde strategi på www.visiondenmark.dk

Pressekontakt: 

Mikkel Svane-Petersen
Pressemedarbejder i Producentforeningen
msp@pro-f.dk
mobil: 2878 3900

Bo Damgaard
Direktør FilmFyn
bo@filmfyn.dk
mobil: 40309978