• Print
  • + Del Side

Rekvisitøren fra Allesø med sans for detaljen

Rekvisitør Jacob Wirth Carlsen er søn af den anderkendte filminstruktør Henning Carlsen og er vokset op med film. Han har været rekvisitør på mere end 60 spillefilm og tv-serier og har sit eget store lager i Allesø på Fyn. Her finder man alskens rekvisitter – fra et sovjetisk transportfly til 200 senge, gamle breve, lamper, stikkontakter, dørgreb og skolestuer fra flere tidsaldre.

Det er som et tilbageblik, en tur ned ad Memory Lane i dansk filmhistorie de sidste knap 40 år, når man får en rundvisning af rekvisitør Jacob Wirth Carlsen på ejendommen i Allesø – 10 kilometer nord for Odense.

Flyet der stod på Grønnegaards gårdsplads i tv-serien ARVINGERNE. Stålsengene fra DER KOMMER EN DAG. Bødkertønder fra 1864. Garderobeskabe fra DEN SORTE MADONNA. Et rødblomstret vintagetæppe fra KOLLEKTIVET. Stel, lamper og stikkontakter fra LYKKE-PER og en træbåd, der skal bruges i Anders Refns efterfølger til DE FORBANDEDE ÅR. Alt sammen en del af Jacob Wirth Carlsens 2.000 kvadratmeter store lager – for ikke at glemme de to lejede stalde på et par af nabogårdene.

Faktisk kan man nærmest ikke nævne en film fra de sidste knap 40 år uden en eller anden genstand fra rekvisitør Jacob Wirth Carlsens imponerende lager, der kan gøre enhver marskandiser misundelig. For ud over de mere end 60 spillefilm og tv-serier han selv har været rekvisitør eller chefrekvisitør på de seneste 38 år, har mange andre været et smut forbi lageret i Allesø for at finde de helt rette rekvisitter.

”Jeg havde min debut som rekvisitør i 1982. Rekvisitlageret begyndte jeg for alvor at opbygge i 1993, efter vi flyttede til Allesø – fordi her er plads på gården. Lageret er primært mit eget pluklager, og så kan andre rekvisitører og scenografer komme forbi og leje fra mit lager som en slags pluk-selv-lager,” fortæller Jacob Wirth Carlsen.

Fiskekasserne, de 100 cykler, gardiner, kufferter, piber, malerier, lamper, hospitalshåndklæder, telefonboksen og alt det andet har han købt på loppemarkeder, Den Blå Avis, når Civilforsvaret holder ophørsudsalg, fået af bekendte, givet et bud på rekvisitlageret efter forskellige filmproduktioner og andre steder, hvor ting med rekvisitørpotentiale var til salg.

Umiddelbart virker stalden, loftet, rundbuehallen og lagerteltet en anelse uoverskuelig, men Jacob Wirth Carlsen ved præcis, hvor alle tingene er.

”Jeg er lidt små autistisk. Derfor er det også bedst, hvis jeg selv sætter tingene på plads,” lyder det fra Jacob Wirth Carlsen.

Rekvisitter fra Jacobs lager i Allesø uden for Odense.

Fra vandmøller til glasfiber-kanoner
Nogle af de mest populære rekvisitter er stumtjenere, skolestuer og hospitalssenge, men Jacob Wirth Carlsen er leveringsdygtig i det meste. Findes det ikke på lageret, ved han, hvor det kan skaffes, og ellers får han det lavet. Som glasfiber-kanonerne til 1864 og vandmølle-miljøet i LYKKE-PER.

”Enhver rekvisitørs skatkiste er et godt kildenetværk, og jeg samler alle mine kontakter i kollegieblokke fra hver film, så jeg nemt kan gå tilbage og se, hvor kan jeg låne, leje eller købe specielle rekvisitter. Nogle gange kan tingene ikke opdrives, og så laver vi dem.”

Lige præcis vandmølle-miljøet til afvanding af landområder i LYKKE-PER står højt på favoritlisten.

”Jeg læste bogen første gang som dreng og var helt igennem drengefascineret af Lykke-Pers ingeniørkunst. Det er en fremragende bog og tænk at få lov til at lave sin drengedrøm. Vi skabte afvandingsområdet lige uden for Svanninge Bakker, toppen af møllerne var animation, men vi byggede selv alt det andet. Noget af det fedeste, jeg har været med til at lave.”

Stor frihed som rekvisitør
Med en filminstruktør som far lå filmvejen lige for, og meget hurtigt fandt Jacob Wirth Carlsen ud af, at netop rekvisitørjobbet tiltalte ham.

”Jeg har været scenograf flere gange, produktionsleder og blev på et tidspunkt tilbudt at være instruktørassistent for Erik Clausen, men jeg sagde nej, for jeg kan absolut bedst lide rekvisitørjobbet. Det er sjovt, alsidigt, og så har man en langt større frihed.”

”Rekvisitørarbejdet handler om at finde løsninger, have et godt team, have overblik, kunne koordinere og skabe en god tone, og jeg nyder det usynlige arbejde med at skaffe de helt rigtige rekvisitter og skabe den rigtige ramme til at understøtte filmens tid og fortælling. Som når vi rykker ind en 6-7 personer fire timer før filmholdet og fjerner alt nutid fra Magstræde i København og i stedet ændrer det til et autentisk miljø fra Lykke-Pers tid,” fortæller Jacob Wirth Carlsen.

Kodeordet er renhed, så tingene blot understøtter – og aldrig tager over.

Historiske film som passion
Han laver også nutidige film, men specielt de historiske har hans store interesse.

”Nutidige film kan også være sjovt, hvis man må give det et tvist, men det historiske er min passion, fordi jeg altid har haft en historisk interesse, også fordi man som regel får mere forberedelse til de historiske, og fordi jeg sætter en store ære i at ramme det historiske tidsbillede præcist.”

Aktuelt har Jacob Wirth Carlsen to historiske film på programmet. Lige nu er han i gang med Bille Augusts PAGTEN.

”Her er jeg rekvisitør på en enkelt dekoration. Jeg skal genskabe Louisiana-stifter Knud W. Jensens villa, hvor der holdes en lille fest i filmen”, fortæller han.

Næste projekt er den kommende spillefilm OPGØRET af Anders Refn, som er efterfølgeren til DE FORBANDEDE ÅR.

Hør Jacob fortælle om sin senest indkøbte rekvisit, som skal bruges på optagelserne til OPGØRET.

Plads til kunstnerisk frihed
Alle rekvisitter skal som udgangspunkt være historisk korrekte, men der er også plads til kunstneriske friheder, som da han var chefrekvisitør på Nikolaj Arcels EN KONGELIG AFFÆRE.

”Jeg ville rigtig gerne bruge stellet Flora Danica, selvom det først blev sat i produktion 10 år efter filmens tidsalder, fordi det bare er så flot, pompøst og royalt, og Nikolaj Arcel var med på ideen. Så jeg lånte for en halv million kroner porcelæn hos Royal Copenhagen og kørte til studierne i Prag med stellet i bagagerummet.”

”Det fungerede glimrende trods den historiske ukorrekthed, men så snart filmen havde premiere, klagede en vred antikvitetshandler over fusk i et læserbrev i Berlingske Tidende. Den slags kritik må man tage med sig, så længe der er tale om kunstnerisk frihed og ikke fejl,” mener Jacob Wirth Carlsen.

Detaljegraden er afgørende
Fejl eller tvungne kompromiser har Jacob Wirth Carlsen det til gengæld svært med.

”Mit drive er at fortælle gode historier med billeder, og bare en enkelt genstand kan ødelægge illusionen, hvis den ikke passer til filmens tidsbillede, fordi man som beskuer begynder at tænke over noget andet. Samtidig er detaljegraden enorm vigtig. Du kan ikke sætte en nummerplade på en bil fra en forkert tidsalder eller vise et menneske, der får drop, uden væske i bunden af droppet. Det skal være korrekt.”

Netop det med droppet er en af de ting, Jacob Wirth Carlsen stadig ærgrer sig over. Han var rekvisitør på Wallander-serien DEN FEMTE KVINDE, og efter arbejdstid bliver der skudt nogle ekstrascener, hvor en mand i en kælder får væske i et drop – uden væske i bunden af droppet. Sekvensen indleder hvert afsnit.

En anden uforglemmelig irritation er fra LYKKE-PER fra en udendørs have-scene, hvor der skulle bruges en masse parasoller.

”Vi havde kun kunnet få fat i nye parasoller med rustfrie beslag, og en af dem stod mellem to siddende skuespillere, og vi havde fem minutter til at finde en løsning. Så jeg malede noget brun maling oven på beslagene. Bestemt ikke optimalt, og grimt blev det, men nogle gange er det også det muliges kunst.”

Filmkompetencer i Danmark
Med bopæl på Fyn er Jacob Wirth Carlsen glad for det fynske filmmiljø.

”De første 30 år har jeg sovet i en campingvogn på Sjælland. Det gør jeg stadig ind imellem, men FilmFyn har givet mig muligheden for at sove hjemme nogle flere gange. Samtidig er det sjovt at lave film i ens hjemegn. Som da vi lavede DAN DREAM i en nedlagt tankstation i Assens. Lige præcis den tankstation arbejdede jeg på som barn.”

Samtidig mener Jacob Wirth Carlsen, at FilmFyn kan være med til at holde nogle kompetencer i Danmark.

”Der har været en tendens til, at mange film er rykket til udlandet for at optage, og med udrykningen forsvinder filmhåndværkerne, men FilmFyn kan være med til både at skabe og beholde nogle kompetencer herhjemme”, slutter Jacob Wirth Carlsen.


Jacob Wirth Carlsen er en del af FilmFyn Databasen, der har til formål at synliggøre fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder på Fyn. Se Jacobs profil her.


BLÅ BOG

Jacob Wirth Carlsen er 59 år og født i Allerød. Som 10-årig flyttede han til Assens sammen med sin mor og søstre – fem år efter skilsmissen med faderen – filminstruktøren Henning Carlsen.

Han har en HF fra Odense Katedralskole, og ellers er han autodidakt.

Ud over sit virke i filmindustrien har han arbejdet som rekvisitør på diverse reklamefilm, været håndværker på temaudstillinger på Nationalmuseet og undervist i oldtids smedehåndværk i Jernalderlandsbyen i Næsby.

Allerede fra barn var han med på filmsettet, og hans første filmopgave var i 1976, hvor han skovlede sne under indspilningen til sin fars film HØR, VAR DER IKKE EN SOM LO. Siden avancerede han til runner og fik sin debut som rekvisitørassistent i 1982 under indspilningen til faderens film PENGENE ELLER LIVET.

Han har også ageret stuntman flere gange – blandt andet i skibsforliset i PELLE EROBREREN, hvor han ud over at skaffe rekvisitterne til skibsforliset også ror den forliste båd i stedet for skuespiller Lars Simonsen.


Fotocredit: Aya Køllgaard Carlsen.